HUKUM QAZA' MENURUT PERSPEKTIF ISLAM
Mencukur
Sebahagian Daripada Rambut Kepala Adalah Makruh
Sekarang
ni, fesyen menggayakan rambut dengan cukuran (seperti pada gambar di bawah)
sudah menjadi trend dalam kalangan remaja bahkan ibu ayah sering menggayakan fesyen tersebut kepada anak-anak lelaki mereka. Kalau kena pada gayanya, memang
nampak cool. Tapi mungkin ramai yang tidak sedar dan tidak tahu bahawa ianya
adalah ditegah walaupun tegahan makruh(tidak haram) bagi mereka yang beragama Islam.
Terdapat
bentuk cukuran yang dilarang oleh Rasulullah S.A.W iaitu apa yang disebut dalam
bahasa Arab sebagai Qaza’.
Qaza’
ialah mencukur sebahagian rambut dan meninggalkan sebahagian yang lain. Sama
ada mencukur di tengah kepala dan meninggalkan yang tepi, mencukur di tepi
meninggalkan rambut di tengah atau mencukur rambut depan meninggalkan rambut
belakang atau sebaliknya.
Larangan
melakukan qaza’ ini telah disebut dengan jelas di dalam hadis daripada
‘Abdullah bin ‘Umar Radhiallahu ‘anhuma katanya yang bermaksud: “Sesungguhnya
Rasulullah S.A.W menegah daripada melakukan qaza’ (mencukur sebahagian daripada
rambut kepala).”
(Hadis
riwayat al-Bukhari dan Muslim)
Dalam
hadis yang lain daripada ‘Abdullah bin ‘Umar Radhiallahu ‘anhuma yang
bermaksud: “Sesungguhnya
Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam telah melihat seorang kanak-kanak yang
dicukur sebahagian rambutnya dan ditinggalkan sebahagian yang lain, lalu Nabi
melarang mereka berbuat demikian dan Baginda bersabda: “Kamu cukur (rambut itu)
kesemuanya atau kamu tinggalkan kesemuanya (tidak mencukurnya).”
(Hadis
riwayat Abu Daud)
TAMBAHAN:
TAMBAHAN:
HUKUM QAZA’ (MENCUKUR SEBAHAGIAN KEPALA DAN MEMBIARKAN
YANG LAIN).
Definasi Qaza’ seperti
kata Imam Nawawi:
القزع حلق بعض الرأس
مطلقا وهو الأصح
Qaza’ ialah mencukur
sebahagian kepala.
Hukum Qaza’
ULAMA TELAH BERSEPAKAT
MENYATAKAN MAKRUH QAZA’
Imam Nawawi menyebut
dalam kitab al-Minhaj (syarh sahih Muslim):
وأجمعوا على كراهة
القزع إذا كان في مواضع متفرقة إلا أن يكون لمداواة وهي كراهة تنزيه
Sepakat ulama bahawa
makruh QAza’ sekiranya cukur dibeberapa tempat dan dikecualikan sekiranya untuk
tujuan perubatan. Maksud makruh disini ialah makruh yang biasa (bukan makruh
tahrim)
PENDAPAT EMPAT MAZHAB
MAZHAB HAMBALI
Al-Mardawi dalam kitab
al-Insaf berkata:
ويكره القزع بلا نزاع
وهو أخذ بعض الرأس وترك بعضه على الصحيح من المذهب
Makruh Qaza’ tanpa ada
pertikaian iaitu mencukur sebahagian kepala dan meninggalkan sebahagian lain.
Ini pendapat sahih dlm mazhab Hambali.
MAZHAB MALIKI
An-Nafrawi berkata:
يكره القزع وهو تفريق
شعر الرأس مع حلق ما بينه
Makruh Qaza’ iaitu
membelah rambut dengan mencukur ditengahnya.
MAZHAB HANAFI
Imam ibnu Abidin
berkata dalam Hasyiahnya:
ويكره القزع وهو أن يحلق البعض ويترك البعض قطعاُ مقدار ثلاثة أصابع
Makruh Qaza’ iaitu
mencukur sebahagian dan membiarkan yang lain terpisah-pisah sekadar 3 jari.”
MAZHAB SYAFIE
Imam Nawawi berkata
dalam kitab Raudatut Talibin:
كُره القزع وهو حلق بعض الرأس سواء كان متفرقاً أو من موضع واحد
Makruh Qaza’ iaitu
mencukur sebahagian kepala samada ditempat yg berbeza atau tempat yang sama.
DALIL MAKRUH
ابن عمر رضي الله
عنهما يقول : سمعت رسول الله صلى الله عليه و سلم ينهى عن القزع
Ibnu Umar berkata
“AKu mendengar Rasulullah saw menegah dari Qaza’ (البخاري برقم 5576 ومسلم برقم 2120)
عن ابن عمر رضي الله عنهما : أن النبي صلى الله عليه و سلم رأى صبياً
قد حلق بعض شعره وترك بعضه فنهاهم عن ذلك فقال ” احلقوه كله أو اتركوه كله ” (رواه
أبو داود 4195)
Sesungguhnya Nabi saw
melihat seorang budak mencukur sebahagian kepalanya dan membuiarkan sebahagian
yg lain. Nabi saw menegahnya dan berkata “ Hendaklah kamu mencukur semuanya
atau membiarkan semuanya.”
PENTING
1. Ulama berkata larangan ini tidak haram
kerana termasuk dalam bab adab.
2. Dibolehkan qaza’ untuk tujuan perubatan seperti
yg disebut oleh imam Nawawi
3. menggunting dan menipiskan tepi tidak
termasuk dalam larangan.
4. Berdosa mengeluarkan hukum haram qaza’
sekiranya dia bukan ulama yg mujtahid (seperti tersebar dalam fb)
No comments:
Post a Comment