CERITA CERITA
DARI ALQURAN
ISKANDAR
ZULKARNAIN
Dia dilahirkan
diMacedonia. Kepadanya dikurniakan Allah otak yang pintar, fikiran yang panjang
dan berbagai-bagai ilmu pengetahuan: Ilmu perang, ilmu politik dan ilmu teknik
dan kimia.
Dari semenjak
dia masih kecil, hatinya sudah tidak enak melihat perang yang selalu timbul
antara Timur (Kerajaan Persia) dengan Barat (Kerajaan Rum). Perang yang tidak
henti-hentinya dan tahun ke tahun, malah dari abad ke abad, yang telah
menewaskan ribuan manusia dan merosakkan bumi, menghancurkan banyak harta
benda.
Untuk
menghindarkan perang antara Timur dengan Barat yang sudah bertradisi ini, dia
ingin mendirikan sebuah kerajaan besar yang meliputi Timur dan Barat.
Padanya
terdapat segala syarat untuk menyampaikan. maksud dan tujuan hidupnya yang maha
besar itu. Selain dia seorang yang baik, berakhlak yang tinggi, berilmu
pengetahuan tentang ketenteraan, tentang pemerintahan dan teknik, akan dapat
membawa dia sampai dipantai cita-citanya. Mula-mula
sekali dengan tenteranya yang lengkap kuat, dia menuju ke Barat (Maghribi atau
Moroko), tempat terbenamnya matahari. Disitu dilihatnya matahari itu terbenam
dimatair yang bertambah hitam, iaitu Lautan Atlantik sekarang ini.
Disitu
didapatinya satu bangsa yang terlalu engkar dan kafir, hebat sekali kerosakan
dan kejahatan yang ditimbulkan bangsa itu. Bukan saja merosakkan permukaan bumi
dan mengacaukannya, tetapi juga sudah menjadi tabiat mereka suka membunuh
orang-orang yang tidak bersalah sekalipun. Sebelum
melakukan tindakan, terlebih dahulu Iskandar Zulkarnain menadahkan tangannya ke
langit, memohon petunjuk kepada Allah, tindakan apa sebaiknya yang harus
dilakukan terhadap bangsa yang begitu kejam. Apakah bangsa itu akan digempurnya
habis-habisan atau akan dibiarkan begitu saja? Tuhan menyuruh
Iskandar Zulkarnain membuat pilihan salah satu diantara dua tindakan: Digempur
habis-habisan sebagai balasan atas kekejaman mereka selama ini atau diajar dan
dididik dengan propaganda, agar mereka kembali kepada kebenaran dan meninggalkan
segala kejahatan.
Akhirnya
Iskandar Zulkarnain memutuskan akan menggempur mereka yang derhaka dan jahat
sehebat-hebatnya dan membiarkan serta melindungi orang-orang yang baik diantara
mereka. Pada bangsa itu, Iskandar Zulkarnain lalu mengucapkan kata-katanya yang
ningkas: Siapa yang aniaya, akan kami seksa dan dikembalikan kepada Tuhan agar
Tuhan memberi seksa yang lebih hebat lagi. Adapun orang-orang yang saleh dan
baik, akan kami lindungi serta diberi ganjaran-ganjaran dan kepadanya kami
hanya akan perintahkan kewajipan-kewajipan yang ringan saja. Tenteranya
segera bergerak, menewaskan setiap orang yang kejam, melindungi setiap orang
yang baik. Akhirnya negeri itu dapat diamankan dan ditenteramkan, serta diatur
sebaik-baiknya, penuh dengan kehidupan bahagia dan makmur.
Kerana
kewajipannya terhadap bangsa dan negeri itu sudah selesai, Iskandar Zulkarnain
dengan tenteranya lantas menuju ke arah Timur (India). Dilihatnya matahari
terbit atas bangsa yang masih hidup telanjang (Bangsa Hindustan). Bangsa dan
negeri itupun dapat ditaklukkannya, diamankan dan ditenteramkannya, serta
diatur sebaik-baiknya sehingga setiap orang dapat merasakan hidup aman dan
tenteram, bahagia dan senang pula.
Bangsa itu dapat dikeluarkannya dari lembah kesesatan dan kejahilan. Selesailah
sudah kewajipannya terhadap negeri dan bangsa itu. Ia lalu menuju ke utara, ke
negeri Armenia melalui Persia dan Azerbaijan. Dengan kemenangan demi kemenangan
yang dicapainya selama dalam perjalanan itu, akhirnya dia sampai ditempat yang ditujui.
Didapatinya di situ satu bangsa yang hidup antara dua buah gunung, iaitu Gunung
Armani dan Gunung Azerbaijan. Iskandar Zulkarnain tidak mengerti akan bahasa
yang dipakai bangsa ini.
Bangsa ini
didapatinya hidup selalu dalam ketakutan dan kekhuatiran, kerana negeri mereka
berbatasan dengan bangsa Yajuj dan Majuj yang terkenal kejam dan kuatnya. Bukan
sekali-dua kali saja tetapi sering sekali bangsa Yajuj dan Majuj itu datang
menyerang mereka, menghancurkan apa saja yang didapatinya dan membunuh siapa
saja yang dijumpainya.
Kedatangan
Iskandar Zulkarnain ini, mereka sambut dengan segala kehormatan dan
kegembiraan, kerana mereka tahu bahawa Iskandar Zulkarnain adalah raja yang
terkuat dan raja yang seadil-adilnya dimuka bumi ini.
Kepada Iskandar
Zulkarnain dimintanya pertolongan, untuk melindungi diri mereka dari serangan
Yajuj dan Majuj. Mereka memohon agar antara negeri mereka dengan negeri Yajuj
dan Majuj diadakan dinding raksasa yang tidak dapat ditembusi dan untuk
keperluan ini, mereka sanggup membayar upah dan kerugian kepada Iskandar
Zulkarnain.
Mendengar
permohonan ini, Iskandar Zulkarnain menjawab: Saya tidak mengharapkan upah dari
kamu. Nikmat dan pemberian Tuhanku adalah lebih berharga dari upah itu. Hanya
kepadamu saya minta kaum pekerja dan alat-alatnya, besi, tembaga, arang batu
dan kayu. Setelah semua
itu terkumpul, Iskandar Zulkarnain mulai bekerja dengan pentolongan para
pekerja. Mula-mula dinyalakan api dengan kayu dan arang batu, diambilnya besi,
lalu dihancurkannya dengan api itu. Kepada hancuran besi itu dituangkannya
tembaga, sehingga menjadi satu dengan besi. Dengan bahan campuran inilah
didirikannya dinding raksasa antara negeri itu dengan negeri Yajuj dan Majuj,
dinding besi raksasa yang tidak dapat ditembus dan dilubangi oleh sesiapa. Kepada bangsa
itu Iskandar Zulkarnain lalu berkata: Dinding ini adalah rahmat dari Tuhan
kepadamu, hanya Tuhanlah yang dapat menembus dinding ini, bila dikehendakiNya. Dengan jalan
begitu, maka aman dan tenteramlah negeri itu. Setelah Iskandar Zulkarnain dapat
menaklukkan negeri-negeri lainnya ditimur, barat, diutara dan diselatan, maka
kerajaannya kini meliputi:
Moroko, Rom, Yunani, Mesir, Persia dan India, sehingga merupakan sebuah
kerajaan yang amat luas, yang belum pernah terjadi sebelumnya, dimana
penduduknya kini hidup dengan aman
tenteram dan
makmur. Cita-cita
Iskandar Zulkarnain telah dapat dicapainya, berkat pertolongan Allah, kerana
dia selalu berlindung diri kepadaNya. Tetapi sayang setelah Iskandar Zulkarnain
meninggal dunia, kerajaan yang besar dan
bahagia itu menjadi berpecah-belah, kerana perebutan kekuasaan para pengikutnya
yang ditinggalkannya. Iskandar
Zulkarnain yang bererti raja Timur dan Barat, telah dapat mempersatukan
kerajaan Timur dengan kerajaan Barat, menjadi suatu kerajaan yang adil dan
makmur, berkat ilmu dan pengetahuannya, serta berkat dasar ketuhanan yang
selalu dipegangnya teguh dalam mendirikan kerajaan besar itu.
Cita-cita
Iskandar Zulkarnain yang suci murni dan maha besar itu, untuk sementara telah
dilanggar oleh manusia yang berkuasa sesudahnya. Tetapi pada saatnya nanti
cita-cita ini akan menjelma lagi serta
menjadi kenyataan, sehingga akan berdiri nanti sebuah negara yang terdiri atas
Timur dan Barat, yang adil dan makmur. Kita sedang
menunggu berdirinya negera itu, menunggu-nunggu kedatangan Iskandar Zulkarnain
abad keduapuluh.
ASHABUL KAHFI
(PENGHUNI GUA)
Sudah menjadi
adat yang lazim bagi penduduk Upsus merayakan suatu hariraya, dimana mereka
sama-sama menghiasi berhala-berhala dan patung-patung, lalu mereka berdiri
disekitar patung-patung itu dengan riang gembira, sambil memuja-muja dan
menyembahnya, bahkan memberikan korban-korban yang berharga kepada
patung-patung dan berhala-berhala itu. Suatu adat kebiasaan yang tidak dapat
dirobah dan dilanggar oleh siapa juga.
Tetapi
ditengah-tengah golongan penduduk yang ramai itu, ada seorang pemuda termasuk
golongan bangsawan dan mulia, tampaknya tidak begitu gembira ditengah-tengah
semua orang yang sedang bergembira itu. Dia termenung seorang diri, jiwanya
tampak gelisah.
Ketika semua
orang sudah sama-sama menyembah kepada berhala-berhala yang dirayakan
sebesar-besarnya itu, pemuda itu tampak keengganannya untuk menundukkan
kepalanya. Tampak pula keraguan dan kebingungan hatinya untuk turut menyembah
dan bersujud kepada batu-batu berhias itu.
Keraguan dan
kebingungannya, segera berubah menjadi ketetapan hati untuk menyanggah apa yang
dilihatnya itu. Akal dan fikirannya berontak rupanya, sehingga dia terpaksa
keluar dari barisan orang ramai dengan diam-diam dan sembunyi-sembunyi,berjalan
meninggalkan tempat perayaan besar itu untuk menjauhkan diri. Akhirnya dia
berhenti dibawah sebatang pokok kayu, lalu melepaskan kelelahan fikirannya.
Mukanya tampak merah padam, menunjukkan jiwanya yang sedang berontak keras.
Perasaan yang
demikian itu rupanya tidak timbul dalam jiwa pemuda itu saja. Tidak lama
sesudah dia tertunduk dibawah pokok kayu itu, ia disusul oleh seorang pemuda
lain yang sebaya dengannya, sama-sama bangsawan kaumnya. Dia pun kerana jiwanya
memberontak, tidak sudi lagi memuja dan memuji-muji batu itu. Dua orang pemuda
ini segera disusul oleh seorang pemuda lainnya berturut-turut, sehingga mereka
sekarang berjumlah tujuh orang. Ketujuh pemuda
ini segera berkenalan, mereka bercakap-cakap mengemukakan pendirian dan fikiran
masing-masing. Ternyata kesemuanya mempunyai pendapat yang sama, fikiran yang
bulat, sekalipun pada mulanya mereka tidak kenal-mengenal.
Mereka itu
sepakat dan berjanji, tidak akan menyembah dan memuja patung-patung itu lagi,
sebagai umumnya bangsa mereka sendiri. Lalu mereka menerawang ke alam yang
luas, ke langit yang biru, ke matahari yang sedang bersinar, ke gurun yang luas
tidak berpinggir itu. Mereka
berkeyakinan bahawa kesemuanya itu tentu ada yang menjadikan dan menguasai,
iaitu Allah s.w.t. "Ya, Allah, inilah yang harus kita sembah," kata
mereka.
Mereka
bersumpah akan menyembah Allah dan akan memegang teguh agama mereka ini. Jiwa
mereka mulai tenang kembali dan mereka sepakat pula akan menyembunyikan apa
yang terkandung dalam jiwanya masing-masing itu, terhadap bangsanya yang masih
sesat dan fanatik, takut kalau-kalau hal itu diketahui rajanya, yang pasti akan
memaksa mereka untuk kembali ke agama yang sesat itu. Hal ini tak dapat mereka
pertahankan, kerana mereka tidak ramai dan tidak mungkin kuat untuk melawannya.
Demikianlah
beberapa waktu lamanya, mereka hidup diantara bangsanya, ke hulu sama ke hulu,
ke mudik sama ke mudik, namun dalam jiwanya bertentangan seratus peratus.
Tetapi bila pemuda-pemuda itu sedang seorang diri, masing-masing bersembahyang
menyembah Allah s.w.t. berdoa dan bermunajat kepadaNya.
Pada suatu
malam, ketujuh pemuda ini berkumpul disuatu tempat. Dalam pertemuan itu, salah
seorang diantara mereka lalu berkata dengan berbisik: "Saudara-saudara,
kelmarin saya mendengar khabar yang amat mengecewakan kita, bila benar orang
yang membawa khabar ini, iaitu ada persiapan untuk merusakkan agama kita, serta
membahayakan jiwa kita. Saya dengar, bahawa raja sudah mengetahui akan hal kita
ini. Bukan main marahnya setelah dia mengetahui. Raja telah memutuskan akan
menghukum kita dengan hukuman yang seberat-beratnya, bila kita tidak kembali
dari agama kita ini. Saya khuatir sekali kerana menurut khabar itu juga, bahawa
tindakan kejam terhadap kita itu akan dijalankan besok pagi dengan memanggil
kita semua. Kalau kita benar-benar hadir dihadapan raja, sudah pasti kita akan
mengalami hal-hal yang tidak diinginkan. Marilah kita fikirkan bersama apa yang
harus kita jalankan."
Mendengar
keterangan ini, lalu berkata pula yang lainnya: "Khabar ini sudah lama
pula saya mendengarnya. Mula-mula saya kira hanya khabar bohong saja. Tetapi
tanda-tanda semuanya menunjukkan
bahawa khabar itu benar-benar adanya. Nyata sudah, bahawa kita tidak akan dapat
meninggalkan agama kita, sekalipun apa juga yang akan terjadi. Matahari timbul
setiap pagi dan tenggelam setiap petang, menjadi bukti adanya Tuhan yang kita
sembah. Segala yang ada ini menjadi bukti kebenaran yang kita sembah." Sebelum dapat
memutuskan apa-apa yang harus mereka lakukan, tiba-tiba mereka sudah didatangi
pengawal diraja. Ketujuh pemuda itu digiring mengadap raja, diceraikan dari keluarganya
masing-masing. Raja lalu berkata kepada mereka: "Kamu sudah mencuba
menyembunyikan apa yang terkandung dalam hatimu masing-masing. Tetapi apa yang
kamu sembunyikan itu sudah ku ketahui semuanya, baik yang lahir, mahupun yang
batin. Kamu telah melemparkan agama raja dan agama rakyat, lalu menganut agama
baru yang tidak ku ketahui bagaimana cara datangnya kepadamu.
"Aku mahu
menghukum kalian dengan hukuman yang seberat-beratnya. Tetapi hukuman ini ku
tangguhkan, memandang kehormatan keluarga dan kebangsawananmu sekalian.
"Aku
memberi tempoh kepadamu sekalian untuk berfikir: Kamu harus kembali ke agama
yang lama, iaitu agama raja dan agama rakyat, atau kamu akan dilihat orang
ramai untuk digantung, dipenggal lehermu dan dibunuh mati."
Kepada masing-masing
pemuda yang tujuh orang itu, diberikan Allah hati yang tetap, keimanan yang
teguh; mereka lalu menjawab: "Ya raja, kami menyembah Tuhan kami ini bukan
dengan meniru, tetapi sebagai penyelidikan dan pemikiran kami yang
sedalam-dalamnya. Adapun orang ramai yang menyembah patung-patung itu adalah
semata-mata dengan meniru saja, tidak dengan menjalankan akal dan fikirannya
sedikit juga. Kalau kami kembali menyembah agama mereka, bererti kami menipu
diri sendiri dan menipu raja pula. Sebab itu kami akan tetap memegang teguh
agama kami ini, terserahlah kepadamu untuk menjalankan tindakan apa saja yang
engkau kehendaki." Raja lalu
menjawab: "Janganlah kamu menjawab sekarang. Pulanglah dahulu, besok pagi
datang lagi menghadap. Pilihlah salah satu di antara dua hal yang sudah ku
kemukakan itu. Terserah kepadamulah untuk menentukannya."
Di saat itu
juga mereka lalu bermusyawarah di salah suatu tempat yang agak jauh dari kota.
Salah seorang lalu berkata: "Raja memang sudah tetap dengan keputusannya,
kita pun sudah tetap pula dengan keputusan kita, iaitu dua putusan yang
bertentangan. Kalau kita datang lagi esok, bererti kita menyerahkan jiwa kita
untuk dicabut. Sebab itu guna mempertahankan agama kita marilah kita
menyembunyikan diri dalam gua yang terletak di gunung itu. Sekalipun gua itu
sempit dan gelap keadaannya, tetapi iman dapat melapangkan dada dan menenangi
fikiran kita. Sebaliknya kita berada di alam yang lapang dan ditenangi oleh
matahari, kita tidak merdeka beragama dan menyembah Tuhan kita. Marilah kita
berhijrah ke sana dengan agama dan kepercayaan kita. Apa gunanya kita hidup di
sini, dimana kita dipaksa beragama yang tidak sama dengan fikiran kita sendiri
!"
Ketika itu juga
mereka bersiap menyediakan bekalannya masing-masing, lalu berangkat meninggalkan
kampung halaman dan keluarga masing-masing, menuju ke gunung yang jauh
letaknya, ke gua sempit di tengah hutan. Mereka pergi tanpa senjata dan
pengawal. Untung di tengah jalan mereka disusul oleh seekor anjing kepunyaan
salah seorang di antara mereka. Anjing inilah yang menjadi penunjuk jalan
menuju ke gua yang terpencil itu. Setelah mereka
memasuki gua itu, anjing itu tetap berdiri, di muka gua, berjaga dengan
merentangkan kedua kakinya.
Di tepi gua itu
mereka temui buah-buahan, lalu dimakannya dan ada pula sedikit air, lalu
diminumnya. Setelah itu mereka duduk melepaskan lelahnya, setelah lama
berjalan, mendaki dan menurun. Baru saja mereka sama-sama merebahkan dirinya
untuk menenangkan perasaan letihnya, tiba-tiba mereka itu semuanya tertidur senyenyak-nyenyaknya.
Malam berganti
siang, siang pun berganti malam, tahun berganti tahun dan abad berganti abad,
sedang pemuda-pemuda itu tetap tidur dengan nyenyaknya. Mereka tidak mengetahui
samasekali akan penggantian malam dengan siang, penggantian tahun, penggantian
musim dan penggantian abad. Hujan dan angin taufan pun tidak mereka ketahui,
begitu jua guruh dan petir tidak mereka dengar.
Dengan takdir
Allah, jalannya matahari agak membelok sedikit, sehingga tepat di pintu gua
tempat mereka bersembunyi itu. Dengan keadaan cahaya matahari yang sangat terik
itu, mereka terbangun.
Tiga ratus
sembilan tahun lamanya mereka tidur. Di kala terbangun itu keadaan mereka sudah
jauh berubah. Mereka merasakan lapar yang bukan kepalang hebatnya, tetapi
masing masing tidak mengetahui berapa lamanya mereka tertidur itu. Salah seorang
lalu berkata: "Saya menduga lama benar tidur kita ini. Cuba kamu katakan
berapa lamakah gerangan?"
Seorang lagi
lalu menjawab: "Berdasarkan letihnya badan dan laparnya perut kita, maka
saya kira kita sekalian tertidur sehari lamanya."
Berkata pula
orang yang ketiga: "Kita mulai tidur di waktu pagi dan itu matahari masih
belum terbenam. Kalau begitu kita tidur hanya setengah hari sahaja."
Berkata pula
yang keempat: "Apa gunanya kita bertengkar tentang lamanya tidur. Tuhanlah
yang lebih mengetahui berapa lamanya kita tidur. Tetapi kerana saya terlalu
lapar, sebab tidak makan dahulu sebelum berangkat, maka siapakah di antara kita
ini yang mahu pergi ke kota (pasar) untuk membeli makanan? Inilah wangnya;
tetapi harus berhati-hati jangan sampai diketahui orang atau raja, bahawa kita
berada dalam gua ini, sebab sudah pasti raja dengan kakitangannya sedang
mencari kita dimana mana."
Salah seorang
dari mereka lalu keluar menuju ke pasar mencari makanan, dengan perasaan
khuatir dan takut, akhirnya sampailah dia ke dalam kota Upsus, iaitu negerinya
sendiri. Alangkah hairannya ia bahawa negeri itu benar-benar negeri Upsus.
Tetapi segala pemandangan yang dilihatnya berubah semuanya. Berubah tanda tandanya,
berubah bentuk rumah dan gedung-gedungnya. Banyak pula dilihatnya bekas
gedung-gedung yang sudah tua yang sudah runtuh. Tiap-tiap orang lalu lalang
diperhatikannya, seorang pun tidak ada yang dikenalinya. Dia berkata dalam
hatinya: "Negeri ini seakan-akan negeri kami sendiri tetapi penduduknya
bukanlah bangsa kami sendiri, jauh berbeza keadaan mereka ini."
Dia berjalan
terpinga pinga, makin bertambah banyak juga tolehnya ke kiri dan ke kanan.
Nyata kebimbangan dalam setiap langkahnya, sehingga setiap orang yang melihat
kepadanya, dapat mengetahui bahawa dia adalah orang asing yang baru sekali
melalui negeri ini. Salah seorang penduduk yang melihat akan keadaannya, lalu
bertanya kepadanya: "Apakah engkau orang asing di negeri ini? Dari manakah
asalmu dan apa yang sedang menggoda fikiranmu? Siapakah yang sedang kau
cari?"
Mendengar
pertanyaan itu, dia lalu menjawab: "Saya bukan orang asing. Saya sedang
mencari makanan untuk saya beli, di manakah tempat orang menjual makanan?"
Orang itupun
lalu membawanya ke tempat orang menjual makanan. Makanan diambilnya dan
penghuni gua ini pun mengeluarkan wang yang ada dalam sakunya. Alangkah
terkejut sipenjual makanan itu, setelah dilihatnya matawang yang dibayarkan
pemuda itu, adalah matawang lama, yang beredar tiga abad yang silam, yang sudah
tidak laku lagi di saat itu. Sipenjual makanan itu mengira, bahawa pemuda itu
pasti mendapat barang pendaman dan pasti fikirannya bahawa selain matawang yang
dilihatnya itu tentu ada banyak lagi harta kekayaan lainnya. Orang ramai yang
sama melihat matawang itupun berkerumun melingkari pemuda itu. Mereka ingin
tahu di mana pemuda itu menyimpan hartabenda pendaman itu. Dengan rasa
tercengang dan penuh hairan akan maksud mereka, pemuda gua itu lalu berkata:
"Saya bukan mendapat barang pendaman sebagai yang kamu sangkakan, wang ini
adalah wang yang kudapat dari temanku kelmarin. Dengan wang ini saya berniat
untuk membeli makanan. Kenapa kamu merasa terkejut melihat wangku ini? Kenapa
kamu menyangka yang bukan-bukan terhadap diriku?" Pemuda gua itu
segera berpaling hendak melarikan diri, kerana takut akan terbuka rahsia
teman-temannya yang sedang bersembunyi, menyembunyikan diri dari tangkapan raja
negeri itu. Tetapi orang
ramai menghalangnya. Dengan kata-kata yang sopan-santun, mereka ingin
mendengarkan cerita selanjutnya. Dalam
percakapan selanjutnya, maka terbuktilah kepada orang ramai itu, bahawa pemuda
ini adalah pemuda yang lari dari kepungan raja pada tiga abad yang silam.
Mereka mengetahui akan peristiwa itu, dari cerita yang telah masyhur dan
diketahui orang ramai. Larinya pemuda-pemuda itu kerana tidak sudi menjual
agamanya kepada raja yang ganas, yang memaksa mereka untuk menyembah batu. Salah seorang
di antara mereka itu berkata kepada pemuda itu: "Janganlah engkau khuatir
kepada raja ganas yang engkau katakan tadi. Raja itu sudah mati pada tiga abad
yang silam. Raja yang memerintah sekarang ini, adalah seorang raja yang mukmin
dan baik hati. Raja kami yang sekarang ini orang beriman seperti yang kamu
imani. Di manakah teman-temanmu yang lainnya? Bawalah mereka ke mari semuanya
"
Barulah pemuda
itu insaf akan apa sebenarnya yang sudah terjadi. Dengan ketenangan yang amat
jelas serta dengan alasan dan bukti-bukti yang cukup terang, maka terbuktilah
bahawa mereka berada dalam gua bukan semalam atau setengah hari, tetapi sudah
tiga abad lamanya. Segera pemuda itu minta izin untuk memberitahukan
teman-temannya yang masih bersembunyi dalam gua, agar keluar dari
persembunyiannya dan menerangkan kepada penduduk negeri itu akan keadaan yang
sebenarnya; apalagi mereka sedang menunggu dengan kelaparan dalam gua, serta
ingin mengetahui keadaan di luar gua.
Laporan
peristiwa ini segera sampai kepada raja yang soleh, yang sedang berkuasa di
negeri itu. Raja sendiri tampil turut menyambut pemuda-pemuda beriwayat itu
dari dalam gua tempat persembunyian mereka. Raja pun ingin mengetahui akan
riwayat dan wajah mereka, selama ini mereka senantiasa menjadi bualan orang
ramai saja.
Setelah mereka
keluar dari gua itu, mereka disambut raja dan penduduk negeri. Raja membawa
mereka ke dalam istana dan diberinya tempat di istana yang indah itu. Para
pemuda tadi lalu berkata kepada raja: "Kami ini sudah tidak mengharap
hidup yang lebih panjang lagi, kerana kami sudah melewati beberapa keturunan
dan kesemuanya telah meninggal dunia, bahkan negeri dan gedung-gedung besar
yang dahulu pun sudah runtuh semuanya; yang kami lihat sekarang ini adalah
serba baru. Kami pun sudah puas melihat raja dan penduduk yang hidup di negeri
ini sudah sama-sama beriman kepada Allah."
Para pemuda itu
lalu bersujud dan berdoa ke hadhrat Allah agar menurunkan rahmatNya dan agar
Allah mengizinkan mereka pulang ke rahmatullah. Tidak lama kemudian sesudah
mengucapkan doa itu mereka lalu menghembuskan nafasnya yang terakhir, dengan
tenang dan tenteram.
Keadaan dan
kejadian itu, menjadi dasar yang kuat sekali bagi mereka untuk tetap iman dan
tunduk kepada Allah, Tuhan yang Maha Kuasa. Mereka makin percaya bahawa janji
Allah itu benar semuanya, serta Hari Qiamat dan akhirat itupun benar semuanya.
Sepeninggalan mereka, orang lalu bentengkar cara bagaimana pemuda-pemuda suci
itu dapat diperingati. Ada yang mengusulkan agar di atas kubur mereka itu
didirikan sebuah tugu besar, rumah dan gedung yang dapat menunjukkan kebesaran
mereka itu. Tetapi ada juga satu golongan dari orang-orang yang cinta terhadap
pemuda-pemuda itu berkata, agar jangan tugu yang didirikan tetapi dirikanlah
masjid di atas gua mereka itu, supaya dari dalam masjid itu dapat orang sama
sama menyembah dan membesarkan nama Allah dan selalu insaf akan kebesaran
Allah. Sebab apa ertinya sesuatu peringatan dan penghormatan, bila peringatan
dan penghormatan itu tidak dapat membawa orang kepada menghormati dan
membesarkan Allah, Tuhan yang Maha Terhormat dan Maha Kuasa.*
-------------------------------------------------------------------------------
* Orang ramai
selalu bertengkar tentang jumlah mereka itu. Ada yang berkata bahawa mereka itu
tiga orang, empat dengan anjingnya. Ada yang mengatakan lima orang, enam dengan
anjingnya dan ada pula yang mengatakan tujuh orang, lapan dengan anjingnya.
---------------------------------------------------------------------------------
ASHABUL UKHDUD
Kota Sana ibu
negeri Yaman purbakala, dimana duduk bertakhta seorang raja berugama Yahudi
yang sangat fanatik, yang bernama Zu Nuwas, sedang bermandikan terik panas
matahari, ditambah lagi oleh panas gurun Sahara yang terdiri dani lautan pasir,
sehingga hawa udaranya memuncak panas tidak terkira. Tidak hairan kalau di hari
itu semua jalanraya menjadi sunyi sepi, seluruh desa dan kota hening tenang tak
bergerak sedikit juga kerana angin pun tidak berhembus. Ke arah mana
saja kita menoleh, tidak ada seorang manusia pun yang tampak keluar dari rumah
mereka masing-masing. Desa dan kota merupakan desa dan kota yang mati layaknya,
sekalipun kota dan negeri itu adalah kota yang terbesar dan teramai di seluruh
dunia Arab di masa itu. Tiba-tiba dari
utara kota tersebut, muncul seorang lelaki yang sedang berjalan menuju ke
tengah kota ke arah istana raja. Tampaknya orang itu datang dari tempat yang
jauh sekali menempuh padang pasir yang terik, di bawah sinar matahari yang
luarbiasa panasnya itu. Setibanya di
dalam kota Sana, langkahnya agak tertegun, hati dan dadanya tampak
berdebar-debar, syak dan ragu-ragu; kedua matanya penuh dengan bayangan
kehairanan dan keraguan. Langkah kakinya mulai tak seimbang lagi, maju-mundur
yang tidak diketahui sebab-musababnya.
Tampak nyata
bahawa orang itu menyimpan rahsia besar dalam dadanya. Kalau tidak rahsia
besar, pasti ada urusan penting yang maha penting yang sedang direncanakannya. Setelah dekat
ke istana raja, tiba-tiba dia ditegur oleh penjaga istana: "Untuk apa
engkau datang ke istana ini di waktu terik panas matahari yang begini rupa, di
kala semua manusia sama-sama melindungkan diri dari panas yang terik ini?
Jangankan manusia, binatang dan burung pun sama-sama tidak kelihatan
berkeliaran kerana panasnya hawa." Orang lelaki
itu menjawab: "Saya datang membawa kabar hebat, urusan penting yang perlu
saya laporkan kepada Raja Zu Nuwas."
Penjaga berkata
lagi: "Raja sedang sibuk, tidak akan sempat bertemu denganmu dan dengan
siapa juga. Sekalipun raja sudah beres dengan kemenangan besar dalam memerangi
bangsa Syanatir dan telah berhasil menguatkan kedudukannya di kota Sana ini dan
telah berhasil pula mengembalikan kedudukan bangsa Yahudi ke tempat yang
selayaknya, tetapi sekarang ini raja sedang bersiap-siap pula untuk
menggerakkan perang dahsyat lagi ke negeri-negeri yang jauh, kerana raja tidak
senang sebelum seluruh manusia Timur dan Barat semuanya masuk berugama Yahudi.
Petang ini,
setelah matahari terbenam dan udara menjadi agak dingin kembali, raja akan
keluar ke kebun bunga ltu, dengan diiringi oleh semua pengiring dan para menterinya,
pembesar-pembesar kerajaan dan kepala-kepala staf angkatan perangnya yang
selalu setia kepadanya, untuk bermesyuarat tentang siasat perang yang harus
dijalankan guna menyebarkan Ugama Yahudi di seluruh pelosok alam ini."
Mendengar
keterangan itu, orang itupun berkata: "Kedatangan saya ini tidak jauh
maksudnya daripada niat raja itu. Saya tidak akan datang menghadap di kala
terik panas matahari begini, kalau tidak kerana untuk kepentingan ugama yang
kita cintai itu. Kalau tuan sudi memberitahukan kedatangan saya ini kepada
raja, saya percaya bahawa raja akan memanggil saya masuk dan pasti raja akan
mementingkan laporan saya ini." Sambil menunggu
jawapan dari dalam istana, orang itu pun duduk bernaung di bawah atap istana,
menghindarkan teriknya panas matahari.
Tidak lama
berselang, Raja Zu Nuwas dengan diiringkan para pengawal, pembesar-pembesar
pemerintahan dan kepala-kepala perangnya, keluar dari istana menuju ke tamannya
yang indah untuk meneruskan sidang yang berat. Pengawal itupun segera datang
memberi kabar kepada raja: "Seorang musafir dari daerah Najran, ingin
bertemu dan akan memberi laponan tentang keadaan Najran, iaitu laporan yang
amat penting."
Lelaki musafir
yang sudah menunggu-nunggu itupun tampil ke hadapan raja, lalu memberikan laporan
dengan berkata: "Ya, rajaku yang mulia. Mudah-mudahan Tuhan melindungi
tuan dan kerajaan, serta selalu dapat menghancurkan musuh Ugama Yahudi yang
kita cintai, juga mendapat taufik dan hidayah Tuhan dalam mempertahankan agama
kita. Saya datang bukanlah untuk meminta dan mengharapkan hadiah, tetapi
sengaja membawa khabar tentang daerah Najran, dimana sekarang ini telah
tersebar ugama baru, yang makin lama makin ramai pengikutnya, mungkin akan
merata ke seluruh Yaman dan seluruh dunia, mengalahkan ugama kita sendiri.
Ugama baru itu dinamakan orang Ugama Nasrani (Krisitian)."
Dengan
terperanjat, lalu raja berkata kepada musafir itu: "Sungguh mengejutkan
benar berita yang kau bawa ini. Terangkanlah kepadaku dari awal sampai akhirnya
tentang agama baru itu!" Musafir itu
meneruskan ceritanya dan laporannya: "Ugama baru itu adalah berdasarkan
ajaran Nabi Isa al-Masih. Telah banyak orang-orang yang mulanya menyembah
berhala-hala memasuki ugama baru itu dan orang-orang yang berugama Yahudi pun
sudah banyak pula yang masuk."
"Bagaimana
cara masuknya ugama baru itu ke Najran?" raja meningkah pembicaraan
musafir itu.
"Mula-mula
sekali masuk ke Najran dua orang lelaki. Yang pertama bangsa Rumawi, Fimiyun
namanya dan yang bangsa Arab, Saleh namanya. Adapun Fimiyun itu sebagai budak
yang dibeli oleh seorang penyembah korma. Ternyata kepada pembeli itu, bahawa
budak yang bernama Fimiyun itu sangatlah baik perangainya, penuh dengan
ketenangan dan kesabaran, tidak pernah mengeluh dan melukai perasaan orang
lain. Setiap harinya dia senantiasa bekerja dengan rajin dan setiap petang dia
bertekun dalam kamarnya, bersembahyang dan menyembah Tuhan.
"Pada
suatu malam tuannya itu masuk ke karnar Fimiyun, didapati kamarnya itu
terang-benderang tetapi tidak ada lampunya. Tuannya menjadi hairan dan bertanya
tentang ugamanya. Budak itu menerangkan, bahawa ia beragama Nasrani, menyembah
Allah yang Maha Esa menurut apa yang diajar Nabi Isa al-Masih kepada-nya.
"Adapun
korma yang engkau sembah itu, kata Fimiyun kepada tuannya, tidak dapat berbuat
apa-apa, tidak dapat mengabulkan doamu. Adapun Allah yang Maha Esa yang saya
sembah ini dapat mengabulkan semua doa dan sanggup atas segala-galanya.
"Kalau
tuan suka beriman, kata Fimiyun selanjutnya, saya akan mendoa, dimana ternyata
nanti bahawa Tuhan yang saya sembah lebih berkuasa dari korma yang tuan sembah
itu."
"Berdoalah
engkau," kata tuannya, "kalau benar doamu; nanti saya akan beriman
pula dengan ugamamu itu."
"Fimiyun
segera mengucapkan doanya kepada Tuhan. Sebentar itu juga semua korma yang
disembah tuannya itu pun menjadi kering dan mati semuanya.
"Kejadian
ini segera tersiar seluruh pelosok dan orang-orang yang menyembah korma dan
berhala, sama-sama merobah ugama mereka dengan ugama Nasrani yang dibawa oleh
Fimiyun itu. Orang-orang Yahudi pun telah banyak beriman kepadanya, serta
meninggalkan ugama Yahudinya.
"Adapun
Saleh yang menjadi temannya itu, pada mulanya ketika dia berada di tanah Syam,
tempat lahir Nabi Isa al-Masih, pada suatu hari dia melihat Fimiyun sedang
sembahyang di padang pasir, tiba-tiba datang ular besar menuju Fimiyun yang
sedang sembahyang itu. Fimiyun tidak memutuskan sembahyangnya, tetapi terus,
sekalipun ular telah dekat sekali. Saleh lalu berteriak menasihatkan, agar
Fimiyun berhenti sembahyang dan melarikan diri, tetapi Fimiyun tidak berhenti
dan terus sembahyang. Ular besar yang sudah mengangakan mulutnya hendak
menerkam, mati seketika itu juga. Sejak waktu itu, Saleh menyerahkan diri dan
tenaganya kepada Fimiyun. Keduanya pergi dari satu tempat ke tempat yang lain
untuk mengajarkan ugama mereka itu. Keduanya akhirnya dapat ditawan sekelompok
bangsa Arab dan menjual mereka kepada orang penyembah korma, sebagai yang
diterangkan tadi.
"Sekarang
ugama mereka itu telah tersiar luas sekali. Saya datang ke mari agar raja
segera bertindak terhadap ugama banu ini."
Mendengar
cerita itu, bukan main marahnya Raja Zu Nuwas. Dadanya dibusungkannya,
tangannya dihempaskannya. Dengan mengacungkan pedangnya ke udara, dra bersumpah
bahawa dia ketika itu juga dengan segenap kekuatannya akan berangkat ke Najran,
untuk mengajar bangsa Najran yang sudah murtad itu, katanya, agar mereka
kembali masuk Ugama Yahudi, ugama lama yang tidak boleh ditukar-tukar lagi,
katanya. Tidak lama kemudian, daerah Najran yang sempit dan tidak begitu luas
itupun telah terkepung dari segenap penjuru oleh angkatan perang Raja Zu Nuwas.
Kepada seluruh penduduk yang telah beragama Nasrani itu dikeluarkan ancaman,
apakah mereka akan kembali kepada Ugama Yahudi, atau semuanya akan dibunuh
mati, kecil-besar, tua-muda, lelaki perempuan.
Kerana keimanan
yang kuat, penduduk Najran tetap memegang teguh ugama mereka yang berdasarkan
keimanan kepada Allah yang Maha Esa, sekalipun mereka akan dibunuh mati. Setelah Raja Zu
Nuwas melihat dan mengetahui, bahawa rata-rata penduduk Najran tidak mahu
tunduk kepada bunyi ancaman-nya, kepada semua tenteranya diperintahkan menggali
lubang besar yang dalam. Di dalam lubang besar itu ditimbunkan kayuapi yang
mersik kering. Dengan kayu bakar yang kering itu, lalu api dinyalakan
sebesar-besarnya.
Penduduk Najran
ditangkap semuanya, dikumpulkan dalam sebuah perkampungan di dekat lobang besar
itu, lalu masing-masing mereka tua-muda, besar-kecil, lelaki perempuan dengan
berganti-ganti dan bergilir diperintahkan terjun ke dalam lobang besar dengan
api yang sedang bergejolak-gejolak itu, untuk menutup riwayat hidup mereka.
Semua itu
dijalankan oleh penduduk Najran yang beriman itu, dengan tenang dan sabar,
tidak seorang juga yang merasa takut dan sedih. Kerana keimanan yang demikian
matang sempurna, gejolakan api begitu panas, mereka rasakan sebagai angin yang
berhembus sepoi-sepoi bahasa saja. Bahkan mereka berlumba-lumba dan
berebut-rebutan untuk menjatuhkan dirinya masing-masing ke dalam api besar itu;
kerana mereka yakin, bahawa di bawah gejolakan api yang panas itu, telah
menanti Syurga Jannatun-Naim yang dijanjikan Tuhan kepada mereka. Sedang Raja Zu
Nuwas dengan segala tentera dan pembesar-pembesarnya duduk berbaris di atas
bangku-bangku dan kursi-kursi yang sudah tersedia buat mereka, menonton bangsa
Najran yang sedang mengorbankan jiwanya. Dengan senang
hati dan tertawa terbahak-bahak, mereka senang melihat orang mati teraniaya dan
merasa senang kerana dengan jalan begitulah katanya, mereka dapat
mempertahankan ugama mereka. Bangsa Najran
yang berugama Nasrani, musnah semuanya dimakan api. Dalam kampung itu hanya
tinggal beberapa orang yang berugama Yahudi saja, iaitu orang-orang yang
seugama dengan rajanya yang ganas itu. Tetapi mereka tidak tahu, bahawa
cara-cara mereka melakukan keganasan dan mempertahankan ugama mereka itu,
adalah salah. Nanti di akhirat, mereka itu akan dilompatkan Tuhan satu persatu
ke dalam lobang api neraka, sedang bangsa Najran akan menonton dengan riang
gembira di jendela-jendela syurga yang mereka tempati.
NEGERI SABA -BANJIR
Yaman adalah
salah satu dari negara-negara Arab yang tersubur. Banyak turun hujan dan
tanahnya bergunung ganang. Tumbuh di situ berbagai tumbuh-tumbuhan yang jarang
terdapat di negara-negara Arab lainnya. Di daerah Yaman yang subur itu,
berdirilah sebuah negara yang maju dan makmur, yang dinamai Negara Saba'.
Kerana kesuburan tanah dan kepintaran penduduknya negara yang kecil ini,
lama-kelamaan bertambah luas juga daerahnya. Banyak penduduknya, makmur dan
maju dalam segala-galanya. Kota Syirwah yang mulanya kecil dan sepi saja, tidak
lama kemudian dapat mereka jadikan kota besar yang penuh dengan gedung-gedung
dan rumah-rumah yang bagus dan teratur, sehingga kota ini mereka jadikan
ibunegerinya. Kemudian ibunegeri ini berpindah pula ke kota Ma'rib, yang jauh
lebih teratur dan moden daripada kota Syirwah.
Satu hal yang
selalu menjadi masalah sulit bagi teknik bangsa Saba'; iaitu air hujan yang
banyak turun di negeri itu, tidak lama dapat menggenangi negeri mereka, kerana
letak negeri itu yang tinggi. Sebentar saja sesudah hujan-hujan besar itu,
semua air lalu mengalir ke negeri-negeri lain yang berdekatan dengan negeri
Saba', yang umumnya terdiri dari padang pasir. Bila sudah mengalir ke padang
pasir, maka dalam sebentar waktu saja air itu segera lenyap masuk pasir. Air hujan yang
sangat berguna itu sebentar saja dapat membasahi dan menggenangi negeri Saba'
itu. Ahli-ahli
pengairan bangsa Saba' tidak tinggal diam. Mereka selalu berfikir dan
berikhtiar, dengan jalan bagaimanakah agar air hujan itu dapat dibendung jangan
lekas mengalir ke daerah padang pasir.
Akhirnya mereka
dapat akal. Antara gunung dengan gunung a mereka timbun hujung dan pangkalnya,
sehingga air hujan tergenanglah di antara dua gunung itu dan air yang tergenang
itu mereka alirkan ke tempat-tempat yang kekurangan air sekitar negeri mereka. Setelah sebuah
bendungan ini selesai dikerjakan dan mendatangkan faedah yang sangat baik
kepada kemajuan pertanian dan kemakmuran negeri mereka, lalu dibangun pula bendungan
yang kedua, ketiga dan seterusnya, sehingga dalam beberapa tahun saja, hampir
semua gunung-gunung dan jurang-jurang yang terdapat di negeri Saba' itu menjadi
empangan raksasa yang hebat dan sangat berfaedah, beratus-ratus buah jumlahnya.
Kemakmuran dan
kesuburan negeri Saba' semakin maju dan semakin kayaraya. Di antara
empangan yang banyak ini, maka Empangan Ma'riblah yang terbesar dan terkokoh,
sehingga menjadi masyhur sekali di seluruh dunia di kala itu dan sampai
sekarang juga dalam sejarah. Ilmu teknik
bangsa Saba', lebih-lebih tentang pengairan, semakin meningkat tinggi yang
menyebabkan kemajuan dan kemakmuran negeri semakin bertambah juga. Hampir
setiap pelusok negeri Saba' terdiri dari kota yang cantik dengan rumah dan
gedungnya yang bagus-bagus, dilingkari oleh perkebunan yang luas-luas, penuh
dengan berbagai-bagai tanaman dan tumbuh-tumbuhan, kebun-kebun bunga dan
lain-lainya. Hasil bumi
negeri Saba' mengalir ke seluruh pelosok tanah Arab dan negeri-negeri tetangga
lainnya, sehingga kota-kota mereka selalu penuh dengan pedagang-pedagang yang
datang dari luar negeri. Bukan saja dari daerah Hijaz, tetapi pula dari Tanah
Syam dan Persia. Ke Yaman
(Saba')lah tujuan tiap pedagang dan pelancung untuk merasakan enaknya hawa dan
segarnya buah-buahan, apa pula penduduknya yang baik budi, beriman kepada
Allah, selalu hidup dalam aman dan tenteram. Negeri inilah yang dikatakan Tuhan
dalam al-Quran: Baldatun Taiyibatun wa Rabbun Ghafur, iaitu negeri yang aman
dan makmur, serta dilimpahi rahmat Allah.
Tetapi lama
kelamaan keadaan bangsa Saba' berubah. Mereka mulai melupakan Tuhan atas segala
nikmat yang mereka terima itu. Dahulu bibir dan lidah-lidah mereka tidak
sunyi-sunyi mengucapkan syukur dan puji kepada Tuhan, yang telah melimpahi
mereka serta negaranya, dengan rahmat dan nikmat itu. Tetapi sekarang, mereka
seakan-akan tidak kenal lagi kepada Tuhan, hanya kenal kepada hartabenda dan
kemewahan hidup saja. Pelbagai
kejahatan dan ragamnya mulai bermaharajalela di kalangan mereka, sehingga
keamanan dan ketenteraman selama ini berubah menjadi kacau dan pergaduhan.
Allah lalu
mengutus beberapa orang Nabi dan Rasul, untuk nenginsafkan mereka. Tetapi semua
Nabi dan Rasul itu tidak mereka percayai, malah mereka berpaling tidak sudi
mendengarkan fatwa dan nasihat-nasihatnya.
Setelah segala
nasihat dan fatwa, serta semua tenaga yang dicurahkan para Nabi dan Rasul itu
sudah tidak berguna lagi bagi mereka, maka Allah mengambil jalan lain, untuk
membetulkan kesalahan dan kesesatan mereka. Jalan ini, ialah dengan mengganti
semua rahmat dan nikmat itu dengan seksa dan azab. Empangan-empangan
yang besar dan kuat yang mereka perbuat dengan susah payah itu, runtuhlah; air
bah mengalir ke kiri dan kanan, menumbangkan semua gedung-gedung dan
rumah-rumah, mendatarkan semua perkebunan dan tanaman-tanaman yang penuh dengan
buah-buahan.
Semua air bah
itu menuju ke padang pasir yang ada di sekitar negeri Saba' dan meresap di
tengah-tengah padang pasir. Negeri Saba' menjadi datar tak berair lagi,
sehingga dalam sebentar waktu saja tanah yang subur dan bergunung-gunung itu
menjadi padang pasir tandus, yang tidak dapat ditumbuhi tanaman-tanaman di
atasnya, selain beberapa macam tumbuh-tumbuhan yang tak menghasilkan buah
apa-apa.
Keadaan mereka
pun kucar-kacir, terdampar sejauh-jauhnya di bawah air bah yang besar. Penduduk
kampung Khassan terdampar ke daerah Syam, penduduk Juzan ke Tihamah, penduduk
Azad ke Amman. Mereka benar-benar kucar-kacir, yang sampai sekarang hanya
tinggal cerita dan riwayatnya saja. Beginilah balasannya bagi sesiapa yang
tidak pandai mesyukuri nikmat dan pemberian Allah terhadap diri, negeri dan
bangsanya. Allah tidak menyeksa manusia, kalau manusia itu sendiri tidak ingkar
terhadap Allah.
Suntingan
dan susunjalur: Ust Hj.Hassan Abd Latiff
http://uwaisalqarnie.blogspot.com
No comments:
Post a Comment