APAKAH kedudukan orang Islam yang menjadikan anjing sebagai binatang peliharaan? Mereka pula bangga dengan perbuatan itu dengan kata rezeki saya makin bertambah sejak saya bela anjing?
Jawapan:
Orang Islam tidak boleh dan tidak dibenarkan memelihara anjing
sebagai binatang peliharaan seperti kucing. Ia jelas boleh dipelihara hanya
sebagai:
*Anjing perburuan
seperti yang disebut dalam al-Quran, surah al-Maidah, ayat 4:
يَسْأَلُونَكَ مَاذَا أُحِلَّ
لَهُمْ قُلْ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّبَاتُ وَمَا عَلَّمْتُمْ مِنَ الْجَوَارِحِ
مُكَلِّبِينَ تُعَلِّمُونَهُنَّ مِمَّا عَلَّمَكُمُ اللَّهُ فَكُلُوا مِمَّا
أَمْسَكْنَ عَلَيْكُمْ وَاذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَيْهِ وَاتَّقُوا اللَّهَ
إِنَّ اللَّهَ سَرِيعُ الْحِسَابِ
Mereka bertanya kepadamu (Wahai Muhammad): “Apakah (makanan) yang
dihalalkan bagi mereka?” bagi menjawabnya katakanlah: “Dihalalkan bagi kamu
(makanan) yang lazat-lazat serta baik, dan (buruan yang ditangkap oleh)
binatang-binatang pemburu yang telah kamu ajar (untuk berburu) mengikut cara
pelatih-pelatih binatang pemburu. Kamu mengajar serta melatihnya (adab
peraturan berburu) sebagaimana yang telah diajarkan Allah kepada kamu. Oleh itu
makanlah dari apa yang mereka tangkap untuk kamu dan sebutlah nama Allah padanya
(ketika kamu melepaskannya berburu); dan bertakwalah kepada Allah (dengan
memelihara diri dari memakan apa yang diharamkan oleh Allah); Sesungguhnya
Allah Maha segera hitungan hisab-Nya”.
Haiwan buruan yang ditangkap olehnya tidak perlu disertu kerana ia
antara yang dimaafkan (ma’fuwwun ‘anhu( - عنه معفوّ
*Untuk menjaga
tanaman
*Untuk menjaga
binatang ternakan
seperti lembu dan kambing seperti yang kita lihat dalam filem-filem koboi.
Nabi Muhammad SAW bersabda: Sesiapa yang memelihara anjing bukan untuk
menjaga tanaman atau berburu maka akan berkurangan daripada pahala amalan
hariannya sebanyak satu qirat setiap hari. (riwayat Muslim dari Abu Hurairah
dan Ibnu Umar)
Qirat dijelaskan dalam hadis lain riwayat Muslim dari Tsauban:
“Qirat itu umpama sebesar bukit Uhud”. Malah dalam hadis lain yang muttafaq
‘alaih (diriwayatkan oleh al-Bukhari dan Muslim) dari Ibnu Umar: “…sebanyak dua
Qirat”.
Jika difikirkan memang logik kerana jika kita memelihara anjing
sebagai haiwan peliharaan, sudah pasti tidak dapat mengelakkan diri daripada
dijilat oleh anjing tersebut. Sedangkan setiap kali dijilat dikira najis
mughallazah (berat).
Jadi, ia akan mengurangkan masa kita untuk melakukan ibadah lain
kerana terikat dengan prosedur menyucikan diri dan tempat daripada najis
mughallazah khususnya untuk solat lima kali sehari. Atau kita menjadi malas
lalu mengabaikan status najis mughallazah yang perlu disucikan dengan tujuh
kali air mutlak, yang pertama bercampur tanah yang suci.
Bayangkan rumah-rumah kita pada hari ini – bagaimana untuk
mendapatkan tanah yang suci? Akan tetapi jika diabaikan, solat anda tidak sah
pula.
Satu hadis yang diriwayatkan oleh Darqutni dan Hakim dinyatakan
bahawa Rasulullah SAW pernah menolak jemputan satu kaum yang membela anjing
untuk datang ke rumah mereka.
Apabila ditanya, baginda menjawab kerana dalam rumah mereka ada
anjing. Sebaliknya baginda menerima jemputan kaum yang membela kucing. Apabila
ditanya, baginda menjawab, “kerana kucing itu bukan najis”.
Menolak jemputan
Lalu para sahabat baginda mengambil kesimpulan daripada hadis ini
bahawa baginda menolak jemputan mereka yang membela anjing kerana bimbang
terkena najis terutamanya air liur daripada jilatannya.
Terdapat juga hadis riwayat Muslim dari Abu Hurairah bahawa Nabi
SAW bersabda: Malaikat tidak akan menemani seseorang yang berada di suatu
tempat yang terdapat anjing dan juga loceng.
Dalam hadis lain, Nabi SAW bersabda: Sesungguhnya malaikat tidak
akan memasuki rumah yang di dalamnya terdapat anjing atau gambar. (muttafaq
‘alaih- diriwayatkan oleh al-Bukhari dan Muslim) dari Ali.
Ulama kini pula mengharuskan penggunaan anjing untuk mengesan
penjenayah, dadah, bahan letupan seperti bom atau periuk api, mangsa bencana
alam seperti gempa bumi atau tsunami, dan sebagainya.
Ia bagi membantu kerja-kerja mencabar pihak pengawal keselamatan,
pegawai penjara, pihak polis, dan imigresen terutamanya untuk pengawasan hatta
kepada rumah-rumah persendirian yang memerlukan khidmat anjing daripada masalah
kecurian atau rompakan.
Begitu juga untuk menolong orang yang cacat sama ada untuk tujuan
pengawasan (contohnya daripada dibuli) atau untuk menunjukkan jalan seperti
membantu orang buta.
Larangan membela anjing dan statusnya dikategorikan najis
mughallazahnya mungkin menjadi tanda tanya. Mungkin satu kajian saintifik
veterinar mempunyai jawapannya.
Dapatan kajian menunjukkan anjing biasanya sentiasa terkena
jangkitan pelbagai jenis cecacing parasit yang menjadi perumah di dalam
tubuhnya dan juga di bahagian luar seperti kulit dan bulunya.
Contoh cacing yang biasa didapati pada anjing ialah Toxocara canis
yang membiak di dalam perutnya dan terdapat pada najisnya. Menyentuh dan
membelai-belai anjing boleh menyebabkan perpindahan cacing jenis ini kepada
manusia.
Seorang doktor haiwan dari Somerset, Ian Wright, melaporkan di
dalam Jurnal New Scientist bahawa ia boleh mengakibatkan ‘toxocariasis’ yang
boleh mengancam daya penglihatan manusia. Beliau mendapati purata 180 biji
telur cacing pada setiap gram bulu anjing. Satu kuantiti yang lebih tinggi
daripada jumlah telur cacing yang didapati dalam satu gram tanah.
Ada pun isu mengaitkan kehadiran anjing belaan dengan penambahan
rezeki adalah syirik, (nauzubillah). Oleh itu, ia haram dalam Islam kerana
Allah sahaja yang berhak menentukan rezeki makhluk-makhluk-Nya.
Tiada sekutu baginya dalam pembahagian rezeki. Wallahu ‘alam.
No comments:
Post a Comment