HAJI AKBAR BENARKAH WUJUD ?
SOALAN:
Saya(Ust
Hassan) sering diajukan soalan oleh peserta kursus haji/umrah mengenai Haji
Akbar, apakah ianya benar-benar wujud? Apakah ianya satu propaganda yang
sengaja direka oleh syeikh-syeikh haji untuk menarik jemaah haji beramai-ramai
memasuki jemaahnya pada tahun itu. Apakah ianya satu kenyataan seperti jatuhnya
wukuf pada hari Jumaat. Bukankah hari Jumaat itu penghulu segala hari dan
banyak pula kelebihannya? Bukankah segala yang berlaku pada hari itu istimewa
dan besar pahalanya? Harap diberi penjelasan untuk mengatasi kekeliruan
tersebut dan kelebihan hari Jumaat.
JAWAPAN:
Berbincang
tentang topik kelebihan hari Jumaat dan haji akbar sangat menarik, terutama
kepada mereka yang berazam menunaikan fardu haji pada tahun-tahun tertentu.
Mengapa tidak, jika pahalanya menyamai pahala 72 kali haji biasa, semata-mata
kerana hari wukufnya kebetulan berlaku pada hari Jumaat.
Hari
Jumaat juga menarik, kerana dikatakan sesiapa yang meninggal dunia pada hari
atau malamnya, nescaya terlepas daripada seksa kubur dan soal Mungkar dan
Nakir. Sesetengahnya pula menyatakan mati pada hari atau malam Jumaat menyamai
pahala mati syahid.
Saya
juga pernah mengikuti ceramah-ceramah agama, sama ada dalam program biasa atau
kursus khas bagi jemaah haji. Penceramah sering membangkitkan kelebihan hari
Jumaat dan fadhilat wukuf pada hari itu, tetapi sayang, hujah-hujah yang diberi
kebanyakannya lemah dan tidak bersandarkan al-Quran dan hadis-hadis sahih. Pada
hal kedua-duanya adalah sumber utama bagi hukum dan akidah Islam.
Sering
kali penceramah mempersalahkan pihak-pihak tertentu jika wukuf tidak berlaku
pada hari Jumaat, misalnya kerajaan Arab Saudi sengaja mengubah tarikh wukuf
kepada hari-hari selain Jumaat, kerana mengelak daripada terpaksa membebaskan
beramai-ramai tahanan yang dipenjarakan, akibat berbagai-bagai kes jenayah dan
yang dihukum dengan kerja-kerja berat.
Saya
kurang pasti sejauh mana kebenaran fakta ini, sehingga tarikh wukuf boleh
diubah, semata-mata kerana tidak ingin membebaskan tahanan dalam penjara.
Pengesahan mungkin boleh dibuat dengan orang yang lebih arif dengan kedudukan
di tanah suci atau dengan Kementerian Haji dan Wakaf sendiri.
Sebelum
saya menjelaskan soalan di atas, suka dimaklumkan bahawa sebarang hukum dalam agama
ini, hendaklah bersandarkan al-Quran dan hadis-hadis sahih. Hadis da'if tidak
boleh dijadikan hujah bagi perkara-perkara yang berkaitan akidah dan
hukum-hukum asas dalam Islam, kecuali dalam hal-hal yang berkaitan fadha'il
a'mal (kelebihan-kelebihan amal). Itupun hendaklah hadis yang dipilih tidak
terlalu da'if.
Hari
Jumaat memang ada fadhilat dan kelebihannya, namun fadhilat tidak boleh direka
sesuka hati, biarpun seorang itu merupakan ulama besar yang berpengetahuan
luas. Jika hal-hal yang berkaitan agama boleh direka orang-orang tertentu, maka
apa perlu lagi kepada al-Quran dan hadis. Nabi pernah mengingatkan kepada orang
yang berani mereka-reka dalam agama dengan sabda Baginda SAW yang bermaksud:
Jika anda tidak menyimpan rasa malu, lakukan sahaja apa yang anda suka.
(Bukhari, al-Abad 10/434).
Tentang
hadis-hadis yang menyatakan fadhilat hari Jumaat, ada yang sahih dan ada yang
daif, bahkan ada juga yang palsu dan sengaja direka-rekakan oleh orang yang
tidak bertanggungjawab. Saya perturunkan di sini beberapa contoh amalan yang
berkaitan hari Jumaat dan keterangan yang berhubung dengannya dari segi sahih,
daif dan maudu' (palsu).
Secara
umumnya hari Jumaat lebih afdal daripada hari-hari lain, sebagaimana juga
makhluk manusia, malaikat dan lain-lain. Nabi-nabi tentunya lebih afdal
daripada manusia biasa, bulan Ramadan lebih afdal daripada bulan-bulan biasa.
Ini adalah sunah (peraturan) Allah pada semua makhluknya.
Imam
Malik dalam al-Muattha 1/108 meriwayatkan: Sebaik-baik hari yang menyingsing
matahari padanya ialah hari Jumaat, padanya Adam dijadikan, dimasukkan ke
syurga dan dikeluarkan daripadanya. Hadis ini menyatakan sebab mengapa hari
Jumaat itu afdal, iaitu kerana ada hubungannya dengan sejarah Nabi Adam yang
dicipta, dimasuk dan dikeluarkan dari syurga.
Hadis-hadis
sahih boleh dirujuk, antara lain kepada kitab al-targhib wa al-tarhib karangan
al-Munziri, di dalamnya menyatakan lagi bahawa pada hari Jumaat, para malaikat
berdiri di setiap pintu masjid, untuk mencatat pahala orang yang lebih awal datang
ke masjid. Siapa yang datang lebih awal, lebih besar pahalanya, iaitu seperti
orang berkorban seekor unta. Orang yang lebih lewat datang lebih kecil pula
pahalanya, iaitu bagaikan orang yang berkorban dengan telur puyuh.
Dinyatakan
lagi dalam hadis sahih riwayat Abu Daud, al-Nasa'ie dan lain-lain, pada hari
Jumaat digalakkan banyak membaca selawat kepada nabi, kerana selawat pada hari
itu akan dipersembahkan kepada nabi s.a.w. Para sahabat bertanya, bagaimana
selawat dipersembahkan, bukankah nabi telah wafat? Baginda bersabda: Dibawa
selawat kepadaku, kerana jasad nabi-nabi tidak musnah dimakan bumi.
Dalam
hadis riwayat Ahmad dan Tirmizi menyatakan lagi: Sesiapa bermandi-manda pada
hari Jumaat, kemudian datang pagi-pagi ke masjid, berjalan kaki dan tidak
menunggang kenderaan, mengambil tempat duduk berhampiran imam, mendengar
khutbah dan tidak bercakap-cakap ketika khatib menyampaikan khutbahnya, nescaya
setiap langkahnya dicatat pahala menyamai amalan setahun yang lengkap dengan
ibadat puasa dan sembahyang malam.
Disebut
juga dalam hadis sahih, kelebihan membaca surah al-Kahfi pada malam Jumaat,
iaitu kuburnya terang dan bercahaya sepanjang minggu. Dinyatakan juga dalam
hadis sahih, pada hari Jumaat ada satu saat yang dimustajabkan dia, tetapi
tidak ditentukan dengan tepat bilakah waktunya.
Selain
hadis sahih ada pula hadis daif yang hanya boleh dipakai pada fadha'il a'mal,
tetapi tidak boleh dalam perkara yang menyentuh akidah, misalnya orang yang
meninggal pada hari atau malam Jumaat akan terlepas daripada seksa kubur atau
tidak disoal oleh malaikat Mungkar dan Nakir. Hadis ini diriwayat Abu nu'aim
dalam kitabnya Hilyah al-Aultya, tetapi sanadnya terlalu daif.
Persoalan
terlepas daripada seksa kubur dan soalan Mungkar dan Nakir adalah termasuk
dalam hal-hal akidah. Justeru itu, meninggal pada hari Jumaat tidak memberi
apa-apa erti yang istimewa. Hanya jika ada keistimewaan diperoleh si mati itu,
maka bukan disebabkan kematiannya pada hari Jumaat, tetapi kerana sebab-sebab
lain, seperti amal ibadat, perjuangan dan jihadnya pada jalan Allah Subhanahu
wataala.
Demikian
juga dengan beberapa jenis syahid dunia, seperti kematian kerana sakit perut,
lemas air, bersalin, kerana mempertahankan nyawa, ditimpa bangunan dan mati di
luar negara, disenaraikan sebagai mati syahid yang terselamat daripada seksa
kubur. Saya berpendapat, di samping sebab kematian itu ada lagi faktor yang
lebih utama bagi kematiannya, seperti jihad kerana mempertahankan agama Allah.
Kita
sedia mengetahui, ramai para sahabat yang kanan dan kuat iman serta
sumbangannya kepada Islam tidak meninggal dunia pada hari Jumaat, bahkan Nabi
Muhammad s.a.w. sendiri tidak diwafatkan pada hari itu.
Jika
hari Jumaat merupakan hari terbaik untuk kematian, nescaya Allah memilih hari
itu untuk diwafatkan nabi-nabi pilihannya. Sebaliknya pula, kita dapati ramai
orang bukan Islam, atau orang yang cara hidupnya tidak lurus dengan Islam,
meninggal dunia pada hari Jumaat. Apakah hari kematian itu suatu keistimewaan
baginya, atau menyebabkannya terlepas daripada seksa kubur dan soalan Munkar
dan Nakir?
Kembali
kepada persoalan haji akbar seperti yang dibincang, iaitu apabila wukuf pada
tahun itu berlaku pada hari Jumaat. Saya bertanya kawan-kawan yang pembacaan
lebih luas, mereka menyatakan tidak ada haji akbar dengan istilah itu dan tiada
keterangan hadis yang menunjukkan pahala haji akbar sebagai menyamai 72 kali
ibadat haji biasa.
Bagaimanapun,
saya tidak sependapat dengan sesetengah orang yang mendakwa, haji akbar suatu
propaganda oleh syeikh-syeikh haji untuk menarik minat jemaah haji ke Mekah
saban tahun. Ini kerana cerita haji akbar itu memang lama wujud dalam
kitab-kitab dan penulisan Islam. Kesahihannya ditolak oleh ulama dalam
kitab-kitab dan penulisan mereka.
Sebagai
contoh, Ibn al-Qayyim dalam kitabnya Zad al-Ma'ad 1/12 menyatakan, haji akbar
dengan pengertian apabila hari wukuf berlaku pada hari Jumaat dan keistimewaan
haji pada tahun itu menyamai 72 kali haji , adalah batil (salah dan tidak
bersumberkan dalil-dalil yang sah, sama ada daripada Rasulullah, sahabat,
mahupun tabiin.
Kenyataan
Ibn al-Qayyim ini di samping menafikan propaganda oleh pihak tertentu,
seharusnya menjadi hakim dan pemutus kata dalam isu haji akbar yang
dibincangkan.
Penafian
adanya haji akbar oleh Ibn al-Qayyim, tidak bermakna tiada langsung istilah itu
dalam al-Quran dan hadis. Memang ada istilah itu, tetapi dengan pengertian hari
wukuf atau hari yang pada malamnya bermula wukuf di Arafah, bermalam di
Muzdalifah, melontar jamrah dan beberapa amalan haji yang disempurnakan pada
hari itu.
Haji
akbar dengan pengertian ini kerap disebut dalam al-Quran dan hadis, iaitu dalam
surah al-Taubah, ayat 3
وَأَذَانٌ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ
إِلَى النَّاسِ يَوْمَ الْحَجِّ الْأَكْبَرِ أَنَّ اللَّهَ بَرِيءٌ مِنَ
الْمُشْرِكِينَ وَرَسُولُهُ فَإِنْ تُبْتُمْ فَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَإِنْ
تَوَلَّيْتُمْ فَاعْلَمُوا أَنَّكُمْ غَيْرُ مُعْجِزِي اللَّهِ وَبَشِّرِ
الَّذِينَ كَفَرُوا بِعَذَابٍ أَلِيمٍ
Dan
Inilah perisytiharan dari Allah dan RasulNya kepada umat manusia,
(diisytiharkan) pada hari raya Haji Yang terbesar, Bahawa Sesungguhnya Allah
dan RasulNya memutuskan tanggungjawab terhadap orang-orang musyrik; oleh itu
jika kamu (Wahai kaum musyrik) bertaubat (dari kufur) maka Yang demikian adalah
baik bagi kamu; dan jika kamu berpaling (ingkar), maka ketahuilah Sesungguhnya
kamu tidak akan dapat melepaskan diri dari (azab seksa) Allah. dan khabarkanlah
(Wahai Muhammad) kepada orang-orang kafir (bahawa mereka akan ditimpakan)
Dengan azab Yang tidak terperi sakitnya.
Terdapat
dalam hadis riwayat Abu Daud yang membawa maksud: Pada suatu hari baginda
Rasulullah berdiri di Mina, Baginda bertanya jemaah haji yang hadir berwukuf:
Tahukah anda apakah hari ini? Para sahabat menjawab: Hari ini hari nahar
(sembelihan korban). Sabda baginda: Hari ini juga dinamakan hari haji akbar.
Sebagai
kesimpulan, haji akbar dengan pengertian haji yang wukuf berlaku pada hari
Jumaat tidak wujud dalam amalan Islam, kalaupun tidak boleh dikatakan
propaganda syeikh-syeikh haji, tetapi tiada asasnya yang sahih dan boleh
dipegang. Sebaliknya haji akbar berlaku pada setiap tahun, iaitu nama kepada
amalan haji yang dikerjakan pada malam wukuf di Arafah dan kerja-kerja yang
disempurnakan pada harinya.
PENCERAHAN SELANJUTNYA MENURUT PENILAIAN DAN SANDARAN DALIL:
Kalimat Haji Akbar memang bertemu dalam AlQuran seperti yang tersebut di atas (AtTaubah: 03). Tetapi hendaklah kita ketahui bagaimana penafsiran tentang Haji Akbar itu. Tafsir-tafsir AlQuran sebagai Tafsir AtThabary, ArRazi, Ibnu Katsir dan beberapa tafsir lain, yang terkemudian sekali ialah Tafsir AlManar telah memperkatakan dan menghuraikan di sekeliling Haji Akbar itu dengan sangat jelas, tentang apabilakah yang dinamai Haji Akbar itu. Setengah berpendapat bahawa Haji Akbar ialah hari kesepuluh, kerana pada hari itu bolehlah dikatakan bahawa segala rukun yang penting dari Haji sudah dapat dikerjakan.
Ada sebuah Hadis yang dirawikan dari Abdullah bin Umar oleh Ibnu Jarir AtThabary, demikian mafhum hadis tersebut:
"Rasulullah SAW telah berdiri dekat jumrah-jumrah itu ketika Baginda SAW mengerjakan Haji Wada'(Haji Perpisahan) pada Hari Nahar (10 Zulhijjah), lalu Baginda SAW berkata: "Inilah dia hari Haji Akbar."
Hadis lebih lengkap lagi dengan riwayat yang diterima oleh Ibnu Jarir dari Muhammad bin Sirin dari AbdurRahman bin Abi Bakrah. Dia ini menceritakan: "Di hari itu duduklah Rasulullah SAW di atas punggung unta Baginda SAW dan orang-orang memegang kekang unta itu." Lalu Baginda SAW bertanya," Hari apakah ini?" Lalu kata Abi Bakrah melanjutkan ceritanya: "Kami semua berdiam, tidak ada yang menjawab, kerana kami menunggu mungkin Baginda SAW akan memberikan nama buat hari itu yang lain dari yang kami kenal selama ini."
Baginda SAW melanjutkan ucapanNya:"Bukankah ini yang bernama Haji Akbar?" Ibnu Katsir mengatakan dalam tafsirnya bahawa Isnad Hadis ini sahih, dikeluarkan dari Shahih Bukhary. Tetapi ada pula riwayat bahawa ketika ditanyakan orang kepada Ali bin Abi Thalib R.anhu. beberapa waktu kemudian ketika beliau naik haji, yang manakah yang dinamai "Haji Akbar", beliau menjawab ialah Hari Nahar (Hari 10 Zulhijjah, Hari Adha, Hari Penyembelihan Qurban). Pernah pula orang bertanya kepada Mughirah ibnu Syu'bah R.anhu (sahabat Nabi SAW), bila hari Haji Akbar. Beliau jawab sedang beliau berkhutbah itu juga: " Inilah Hari Raya Adha, inilah Hari Nahar dan inilah hari Haji Akbar." Beliau berkhutbah sedangkah beliau berada diatas tunggangan unta ketika di Mina.
Ketika ditanya kepada Tabi'in yang masyhur itu AlImam Hassan al Bishry bila hari Haji Akbar, beliau menjawab," Apa yang hendak kamu tanyakan lagi tentang Haji Akbar? Hal tersebut terjadi pada tahun Abu Bakar R.anhu berhaji kerana diangkat Rasulullah SAW akan beliau menjadi ketua Haji tahun itu."
Ada pula sebuah Hadis Mursal yang dirawikan oleh Ibnu Juraij, bahawa ketika Haji Wada', Rasulullah SAW berpidato di Arafah (9 Zulhijjah - Hari Wuquf), sabda Baginda SAW,"Inilah hari Haji Akbar." Hadis ini berbeza dengan yang diriwayatkan oleh Ibnu 'Umar tadi yang mengatakan Baginda Nabi SAW berkhutbah di Mina.
Kalau kita padankan dengan AlQuran, maka Haji Akbar yang tersebut dalam Ayat 3 AtTaubah, nyatalah yang dimaksud disana ialah Hajinya Saidina ABdu Bakar R.anhu di tahun kesembilan untuk memberi maklumat kepada manusia bahawa Allah dan Rasul telah melepaskan diri dari ikatan perjanjian dengan kaum Musyrikin mulai tahun kesembilan itu. Sejak itu orang Musyrik,orang Kafirin tidak boleh naik haji dan orang ber-thawaf tidak boleh lagi bertelanjang. Mengikut ulamak tarikh, Rasulullah SAW berkhutbah diMina dengan Baginda SAW menyatakan bahawa hari tersebut ialah Hari Akabar ialah bukan hari wuquf, tetapi hari kesepuluh, hari Adha, hari melontar Jamrah Kubro. Benar, mengikut Ulamak Tarikh, sejarawan, bahawa Haji Wada' Rasulullah SAW yang mana hari wuqufnya ialah Hari Jumaat sedangkan Rasulullah SAW mengistiharkan hari Haji Akbar pada keesokannya iaitu hari kesepuluh. Dan kalau tahun ke 10 hijriyah , wuquf Nabi SAW di Arafah jatuh pada hari jumaat, nescaya Wuquf Saidina Abu Bakar R.anhu ditahun kesembilan tentulah tidak jatuh pada hari jumaat, sedang tahun Abu Bakar tersebutlah AlQuran mengistiharkan sebagai Hari Akbar. Nah, pembaca boleh membuat penilaian dari pencerahan tersebut. Ulamak Besar Sufyan AsTsaury mengatakan: " Seluruh hari mengerjakan haji itu adalah hari Haji Akbar disebut juga Yaumul Fathi(Hari Kemenangan). Walau pun sudah 1425 tahun berlalu, namun ahli hisab yang cerdik masih dapat kita tolong hisabkan, KALAU WUQUF NABI SAW KE 10 JATUH HARI JUMAAT, WUQUF SAIDINA ABU BAKAR R.ANHU TAHUN KE 9, JATUH PADA HARI APA?
PENCERAHAN SELANJUTNYA MENURUT PENILAIAN DAN SANDARAN DALIL:
Kalimat Haji Akbar memang bertemu dalam AlQuran seperti yang tersebut di atas (AtTaubah: 03). Tetapi hendaklah kita ketahui bagaimana penafsiran tentang Haji Akbar itu. Tafsir-tafsir AlQuran sebagai Tafsir AtThabary, ArRazi, Ibnu Katsir dan beberapa tafsir lain, yang terkemudian sekali ialah Tafsir AlManar telah memperkatakan dan menghuraikan di sekeliling Haji Akbar itu dengan sangat jelas, tentang apabilakah yang dinamai Haji Akbar itu. Setengah berpendapat bahawa Haji Akbar ialah hari kesepuluh, kerana pada hari itu bolehlah dikatakan bahawa segala rukun yang penting dari Haji sudah dapat dikerjakan.
Ada sebuah Hadis yang dirawikan dari Abdullah bin Umar oleh Ibnu Jarir AtThabary, demikian mafhum hadis tersebut:
"Rasulullah SAW telah berdiri dekat jumrah-jumrah itu ketika Baginda SAW mengerjakan Haji Wada'(Haji Perpisahan) pada Hari Nahar (10 Zulhijjah), lalu Baginda SAW berkata: "Inilah dia hari Haji Akbar."
Hadis lebih lengkap lagi dengan riwayat yang diterima oleh Ibnu Jarir dari Muhammad bin Sirin dari AbdurRahman bin Abi Bakrah. Dia ini menceritakan: "Di hari itu duduklah Rasulullah SAW di atas punggung unta Baginda SAW dan orang-orang memegang kekang unta itu." Lalu Baginda SAW bertanya," Hari apakah ini?" Lalu kata Abi Bakrah melanjutkan ceritanya: "Kami semua berdiam, tidak ada yang menjawab, kerana kami menunggu mungkin Baginda SAW akan memberikan nama buat hari itu yang lain dari yang kami kenal selama ini."
Baginda SAW melanjutkan ucapanNya:"Bukankah ini yang bernama Haji Akbar?" Ibnu Katsir mengatakan dalam tafsirnya bahawa Isnad Hadis ini sahih, dikeluarkan dari Shahih Bukhary. Tetapi ada pula riwayat bahawa ketika ditanyakan orang kepada Ali bin Abi Thalib R.anhu. beberapa waktu kemudian ketika beliau naik haji, yang manakah yang dinamai "Haji Akbar", beliau menjawab ialah Hari Nahar (Hari 10 Zulhijjah, Hari Adha, Hari Penyembelihan Qurban). Pernah pula orang bertanya kepada Mughirah ibnu Syu'bah R.anhu (sahabat Nabi SAW), bila hari Haji Akbar. Beliau jawab sedang beliau berkhutbah itu juga: " Inilah Hari Raya Adha, inilah Hari Nahar dan inilah hari Haji Akbar." Beliau berkhutbah sedangkah beliau berada diatas tunggangan unta ketika di Mina.
Ketika ditanya kepada Tabi'in yang masyhur itu AlImam Hassan al Bishry bila hari Haji Akbar, beliau menjawab," Apa yang hendak kamu tanyakan lagi tentang Haji Akbar? Hal tersebut terjadi pada tahun Abu Bakar R.anhu berhaji kerana diangkat Rasulullah SAW akan beliau menjadi ketua Haji tahun itu."
Ada pula sebuah Hadis Mursal yang dirawikan oleh Ibnu Juraij, bahawa ketika Haji Wada', Rasulullah SAW berpidato di Arafah (9 Zulhijjah - Hari Wuquf), sabda Baginda SAW,"Inilah hari Haji Akbar." Hadis ini berbeza dengan yang diriwayatkan oleh Ibnu 'Umar tadi yang mengatakan Baginda Nabi SAW berkhutbah di Mina.
Kalau kita padankan dengan AlQuran, maka Haji Akbar yang tersebut dalam Ayat 3 AtTaubah, nyatalah yang dimaksud disana ialah Hajinya Saidina ABdu Bakar R.anhu di tahun kesembilan untuk memberi maklumat kepada manusia bahawa Allah dan Rasul telah melepaskan diri dari ikatan perjanjian dengan kaum Musyrikin mulai tahun kesembilan itu. Sejak itu orang Musyrik,orang Kafirin tidak boleh naik haji dan orang ber-thawaf tidak boleh lagi bertelanjang. Mengikut ulamak tarikh, Rasulullah SAW berkhutbah diMina dengan Baginda SAW menyatakan bahawa hari tersebut ialah Hari Akabar ialah bukan hari wuquf, tetapi hari kesepuluh, hari Adha, hari melontar Jamrah Kubro. Benar, mengikut Ulamak Tarikh, sejarawan, bahawa Haji Wada' Rasulullah SAW yang mana hari wuqufnya ialah Hari Jumaat sedangkan Rasulullah SAW mengistiharkan hari Haji Akbar pada keesokannya iaitu hari kesepuluh. Dan kalau tahun ke 10 hijriyah , wuquf Nabi SAW di Arafah jatuh pada hari jumaat, nescaya Wuquf Saidina Abu Bakar R.anhu ditahun kesembilan tentulah tidak jatuh pada hari jumaat, sedang tahun Abu Bakar tersebutlah AlQuran mengistiharkan sebagai Hari Akbar. Nah, pembaca boleh membuat penilaian dari pencerahan tersebut. Ulamak Besar Sufyan AsTsaury mengatakan: " Seluruh hari mengerjakan haji itu adalah hari Haji Akbar disebut juga Yaumul Fathi(Hari Kemenangan). Walau pun sudah 1425 tahun berlalu, namun ahli hisab yang cerdik masih dapat kita tolong hisabkan, KALAU WUQUF NABI SAW KE 10 JATUH HARI JUMAAT, WUQUF SAIDINA ABU BAKAR R.ANHU TAHUN KE 9, JATUH PADA HARI APA?
No comments:
Post a Comment